Dernek Tüzüğü
GÜZELSU
KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin
Adı ve Merkezi
Madde
1- Derneğin Adı: “Güzelsu Kültür ve
Dayanışma Derneği” dir. Kısa Adı: “GÜZDER” dir.
Derneğin
Logosu: Güzelsu
yazısı içerisinde Güzelsu’nun suyunu simgeleyen mavi S harfi ve yine Güzelsu’nun
dağlarının güneşle birlikte sitilize edildiği yükseltiden oluşan, iç içe geçmiş
iki dikdörtgen çerçeve içerisinde yer alan amblem – logotype’dir.
Derneğin
merkezi Antalya’dır. Şubesi
açılmayacaktır. (13.08.2017 tarihli genel kurulda değiştirilmiştir.)
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek
İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet Alanı
Madde
2-Dernek, Güzelsulular arasında sosyal yardımlaşma ve dayanışmayı
sağlamak, ortak kültürel değerlerin yaşatılması ve geliştirilmesi için
çalışmalar yapmak, Güzelsuluların ekonomik sosyal ve kültürel gelişimi için
çalışmalar yapmak, Güzelsu’yu korumak ve geliştirmek amacı
ile kurulmuştur.
(13.08.2017 tarihli genel kurulda değiştirilmiştir.)
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve
Biçimleri
1-Faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve
geliştirilmesi için araştırmalar yapmak,
2-Kurs, seminer, konferans ve panel
gibi eğitim çalışmaları düzenlemek,
3-Amacın gerçekleştirilmesi için
gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek,
dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak için amaçları
doğrultusunda gazete, dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar çıkarmak,
4-Amacın gerçekleştirilmesi için
sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü teknik araç ve gereci,
demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
5-Gerekli
izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt
içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,
6-Tüzük amacının gerçekleştirilmesi
için ihtiyaç duyulan gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi
işletmeler kurmak ve işletmek,
7-Üyelerinin yararlanmaları ve boş
zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açmak, sosyal ve kültürel tesisler
kurmak ve bunları tefriş etmek,
8-Üyeleri arasında beşeri
münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar,
konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb.
düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
9-Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan
taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve
taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,
10-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek
görülmesi durumunda yurt içinde ve yurt dışında vakıf kurmak, federasyon kurmak
veya kurulu bir federasyona katılmak, gerekli izin alınarak derneklerin
kurabileceği tesisleri kurmak,
11-Uluslararası faaliyette bulunmak,
yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla ortak
çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak,
12-Amacın gerçekleştirilmesi için
gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve
Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu
kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek,
13-Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek
gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurmak,
14-Gerekli görülen yerlerde
temsilcilikler açmak,
15-Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve
kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve
benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için
plâtformlar oluşturmak,
16-Derneğin amacı doğrultusunda, sahip olduğu
maddi olanakların elverdiği ölçüde ihtiyaç sahiplerine bağış ve yardımda bulunmak,
burs vermek.
Derneğin Faaliyet Alanı
Dernek, sosyal alanda yurt içinde ve
yurt dışında faaliyet gösterir. (13.08.2017 tarihli genel kurulda
değiştirilmiştir.)
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil ehliyetine
sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda
çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve
tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek
kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması da
gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik
başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya
isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine
bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri, derneğin
kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen
kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli
destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul
edilebilir.
Üyelikten Çıkma
Madde
4- Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına
sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna
ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin
derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde
5-Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller.
1-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
2-Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
3-Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını
altı ay içinde ödememek,
4-Dernek organlarınca verilen kararlara
uymamak.
5-Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
Yukarıda sayılan durumlardan birinin
tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılır.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye
kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Dernek
Organları
Madde
6-Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
1-Genel kurul,
2-Yönetim kurulu,
3-Denetim kurulu,
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli,
Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 7-Genel kurul,
derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Genel kurul;
1-Bu tüzükte belli
edilen zamanda olağan,
2-Yönetim veya denetim kurulunun gerekli
gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine
otuz gün içinde olağanüstü toplanır.
Olağan genel kurul, 2 yılda bir, Ağustos ayı
içersinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Genel kurul
toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu, genel kurulu
toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç
üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Çağrı Usulü*
Yönetim kurulu,
dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini
düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az onbeş gün önceden,
toplantının günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin
internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin bildirdiği
elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek veya
mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda,
çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi
gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı
arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk
sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum
geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan
çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci
toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul
toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı Usulü*
Genel kurul, katılma hakkı bulunan
üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise
üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının
iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma
hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı
yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim
kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından
kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına
imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı
sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu
başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır.
Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak
düzenlenir.
Açılıştan sonra,
toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman
seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının
seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine
kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını
imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi
ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel kurulda,
yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan
üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların
gündeme alınması zorunludur.
Genel kurulda her
üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal
üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel
kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille
görevlendireceği kişi oy kullanır
Toplantıda görüşülen
konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar
tarafından birlikte imzalanır. Toplantı
sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir.
Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna
yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Madde 8-Genel kurulda,
aksine karar alınmamışsa, yönetim ve denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki
kararlar ise açık olarak oylanır.
Gizli oylamada, toplantı başkanı
tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları üyeler tarafından gereği
yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık
dökümü yapılarak sonuç belirlenir.
Açık oylamada, genel kurul başkanının
belirteceği yöntem uygulanır.
Genel kurul kararları, toplantıya
katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve
derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki
çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar*
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla
alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne
uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Genel
Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 9-Aşağıda yazılı
hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1-Dernek organlarının seçilmesi,
2-Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3-Yönetim ve denetim kurulları raporlarının
görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4-Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin
görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
5-Dernek için gerekli olan taşınmaz
malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim
kuruluna yetki verilmesi,
6-Yönetim kurulunca dernek çalışmaları
ile ilgili olarak hazırlanacak yöneltmelikleri inceleyip aynen veya
değiştirilerek onaylanması,
7-Dernek yönetim ve denetim kurullarının
kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü
ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek
üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
8-Derneğin federasyona katılması ve
ayrılmasının kararlaştırılması,
9-Derneğin uluslar arası faaliyette
bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya
ayrılması,
10-Derneğin vakıf kurması,
11-Derneğin fesih edilmesi,
12-Yönetim kurulunun diğer önerilerinin
incelenip karara bağlanması,
13-Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer
görevlerin yerine getirilmesi,
Genel kurul,
derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı sebeplerle her zaman
görevden alabilir.
Genel kurul, üyeliğe kabul ve üyelikten çıkarma hakkında
son kararı verir. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir
organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 10-Yönetim kurulu, yedi asıl ve yedi yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk
toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı,
sekreter, sayman ve üye’yi belirler. Ancak Üç dönem üst üste ve/veya bu üç
dönemde 60 ay veya daha fazla süre ile başkanlık görevini yürüten kişi takip
eden dördüncü dönem de yeniden başkanlık görevini üstlenemez.
Yönetim kurulu, tüm üyelerin haber
edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye tamsayısının
yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya
katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa
veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy
çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine
getirir.
1-Derneği temsil etmek veya bu hususta
kendi üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
2-Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri
yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak,
3-Derneğin çalışmaları ile ilgili
yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak
4-Genel kurulun verdiği yetki ile
taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina
veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek
veya ayni haklar tesis ettirmek,
5-Gerekli görülen yerlerde temsilcilik
açılmasını sağlamak
6-Genel kurulda alınan kararları
uygulamak,
7-Her faaliyet yılı sonunda derneğin
işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu
çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek,
toplandığında genel kurula sunmak,
8- Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
9-Derneğe üye alınması veya üyelikten
çıkarılma hususlarında karar vermek.
10-Derneğin amacını gerçekleştirmek için her
çeşit kararı almak ve uygulamak,
11-Mevzuatın kendisine verdiği diğer
görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
12- Derneğin amacına uygun olarak gerektiğinde yönetim kurulunca
tespit edilen açılacak davalar ve Güzelsu’yu etkileyecek açılmış davalar için
avukat tutmak ve davaları takip etmek (13.08.2017 tarihli genel kurulda eklenmiştir.)
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve
Yetkileri
Madde 11-Denetim kurulu, üç asıl ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya
başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy
çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde
gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen
çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap
ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen
aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna
ve toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu; gerektiğinde genel
kurulu toplantıya çağırır.
Derneğin
Gelir Kaynakları
Madde
12-Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1-Üye Aidatı: Üyelerden giriş ödentisi
olarak 20,00 TL, aylık olarak ta 5,00 TL
aidat alınır. Bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye genel kurul yetkilidir.
2-Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği
ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar.
3-Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı,
gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi
faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
5-Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun
olarak toplanacak bağış ve yardımlar.
6-Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu
geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen
kazançlar.
7-Diğer gelirler.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri
ve Tutulacak Defterler *
Madde
13-Defter tutma esasları;
Dernekte, işletme
hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler
Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap
döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda,
üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip
eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı
kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması
durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
defter tutulur.
Kayıt
Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler
Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak
Defterler
Dernekte, aşağıda
yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabı esasında tutulacak
defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri:
Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve
kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri:
Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış
tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat
miktarları bu deftere işlenebilir.
3-Evrak Kayıt
Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere
kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır.
Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle
saklanır.
4-İşletme Hesabı
Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli
olarak bu deftere işlenir.
5-Alındı Belgesi
Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan
ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri
tarihler bu deftere işlenir.
6-Demirbaş Defteri:
Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya
verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi
bu deftere işlenir.
Alındı Belgesi Kayıt
Defteri ile Demirbaş Defterinin tutulması zorunlu değildir.
b) Bilanço esasında tutulacak
defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2
ve 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması
durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri ve
Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu
ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan
Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin
Tasdiki
Dernekte, tutulması
zorunlu olan defterler (Büyük Defter hariç), kullanmaya başlamadan önce il
dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin
kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki
yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin kullanılacağı
yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir
Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı
esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler
Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço
esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye
Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas
alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri*
Madde
14-Gelir
ve gider belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler
Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir.
Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından
düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise
fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile
yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında
bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu
kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği
buluna) “Gider Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler harcama belgesi
olarak kullanılır.
Dernek tarafından
kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
(Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi”
ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz
mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan)
“Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Bu belgeler; Ek-13,
Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası
taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen
ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak
form veya sürekli form şeklinde bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde
bastırılacak belgelerin, belirtilen nitelikte olması zorunludur.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin
tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de
gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve
kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni
saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir
tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına
ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin
ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki
Belgesi
Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç,
dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek
suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek
kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler
Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha
olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu
asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
Yetki belgelerinin süresi yönetim
kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki
belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi
veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine
veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin
dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir
toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.”
Gelir
ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler hariç olmak
üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve
diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere,
kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle
saklanır.
Beyanname Verilmesi*
Madde 15-Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri
ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler
Yönetmeliği EK-21’de bulunan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu
tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı
tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü*
Madde
16-Mülki
amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel
Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul
toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer
organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te
yer alan) Genel Kurul Sonuç Bildirimi mülki idare amirliğine verilir. Genel
kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı
tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim
kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, bu
fıkrada belirtilen süre içinde ve bir yazı ekinde mülki idare amirliğine
verilir
Taşınmazların
Bildirilmesi
Derneğin edindiği
taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği
EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare
amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma
Bildirimi
Dernek tarafından,
yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler
Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” doldurup
mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur.
Nakdi yardımların
bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine
getirilmesi zorunludur.
Değişikliklerin
Bildirilmesi
Derneğin yerleşim
yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen)
“Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek
organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te
belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle,
değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük
değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde,
genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Temsilcilik Açma*
Madde
17-Dernek,
gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu
kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla
temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî
idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda
temsil edilmez.
Derneğin İç Denetimi
Madde 18-Dernekte
genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim
yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir.
Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim
yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda
bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu,
gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına
denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma Usulleri
Madde 19-Dernek amacını
gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde
yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve
hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu
borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve
derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde
20-Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel
kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun
sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda
çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim
kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar
çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının
2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye
Şekli
Madde 21-Genel kurul, her
zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel
kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması
sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz.
Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam
sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için
gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin
oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye
İşlemleri
Genel
kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi
son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere,
feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme
halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Güzelsu Kültür ve Dayanışma Derneği”
ibaresi kullanılır.
Tasfiye
kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi
işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul,
önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler,
alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer
belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır.
Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa
malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması
durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların
ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere
devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu
ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe
devredilir.
Tasfiyeye
ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki
idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç
ay içinde tamamlanır.
Derneğin
para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip
tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin
bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının
da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye
kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev,
bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma
süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde
22-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu
ve bu Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Kurucu Üyeler
Madde
23- Derneğin kurucu üyeleri; Mehmet Ali KAHYAOĞLU, Şerafettin ERCİVAN,
Hasan ÜLKÜ, Arif DEMİRTAŞ, Mehmet Akif AKOĞLU, Mehmet DURAN, Nedim ŞAHİN, Yaser
ÖZTEKİN, Fatma BAŞDEMİR, Özgen KAHYAOĞLU, Onur KAHYAOĞLU ve Serdar ÜLKÜ’ dür. (13.08.2017
tarihli genel kurulda eklenmiştir.)
Geçici Madde 1- Mülga (13.08.2017
tarihli genel kurulda çıkartılmıştır.)
Bu tüzük 23 (Yirmiüç) maddeden ibarettir.
Mehmet Ali
KAHYAOĞLU |
Mehmet DURAN |
Mustafa KİŞİOĞLU |
Hasan ÜLKÜ |
Başkan |
Başkan Yardımcısı |
Sekreter |
Sayman |
Şerafettin ERCİVAN |
Yaser ÖZTEKİN |
Fatma PEKÇETİN |
Üye |
Üye |
Üye |